Dintre de l’oferta formativa de la UOC, hi ha el mòdul de Seguretat TIC per la infància, que està inclòs en el projecte Scratch, i consisteix a acostar la professió informàtica i les carreres tecnològiques als infants de tot el món, contribuint a reduir les desigualtats i a trencar la divisòria digital social, econòmica i de gènere. S’està creant una comunitat de scratchers socials que, voluntàriament, promouen l’Scratch i altres eines que potencien el pensament computacional en els col·lectius infantils i juvenils amb dificultats, sense
recursos o en risc d’exclusió.
Per què Scratch?
L’Scratch és una eina creada per l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) per a ensenyar mitjançant el joc el llenguatge de programació a nens i nenes de més de nou anys.
Aprendre a programar i conèixer el llenguatge i el pensament computacionals des de petits desenvolupa habilitats cognitives com la lògica i la resolució de problemes, però també ajuda a treballar aspectes emocionals com la motivació i l’autoestima. Si en edats primerenques, animem les nenes a participar en les activitats de programació amb Scratch, contribuïm a superar els estereotips de gènere i a augmentar la presència de dones en l’àmbit tecnològic. Tothom pot programar: no és pas tan complicat. L’Scratch
permet perdre la por de la informàtica i començar a ser desenvolupadors informàtics i no pas usuaris i prou.
Proyecto Scratch Social UOC: Programación para todos, Área de Globalización y Cooperación de la UOC: cooperacio@uoc.edu
Molt interessant. No ho coneixia. Considero que és molt important que de ben petits els infants sapiguin fer un ús segur de les TIC i sobre tot treure’n tot el profit.
M'agradaLiked by 1 person
Moltes gràcies pel teu comentari.
M'agradaM'agrada
Hola Carme,
Està molt bé aquest programa perquè els nens aprenguin a programar des de ben petits. Tenint en compte el futur digital que ens espera, en un futur aprendre a programar serà com aprendre a llegir i escriure. I de la mateixa manera que avui en dia a una persona que no domina mitjanament l’anglès se li tanquen moltes portes per aconseguir una bona feina, les nocions com a mínim bàsiques de programació seran imprescindibles per sobreviure en un entorn laboral cada cop més digital.
Aprofito per comentar-te que trobo molt interessants els comentaris que fas al teu blog. Et felicito tant per aquest motiu com per la seva qualitat formal.
Salutacions.
Roser.
M'agradaLiked by 1 person
Moltes gràcies Roser. Els nens i nenes són el nostre futur i s’ha de tenir cura que aprenguin i evitar els perills, que també hi han, a la xarxa!
M'agradaM'agrada
Carme! Dues coses:
1- M’encanta la gent que posteja habitualment i amb regularitat, em fa venir ganes de més.
2- Molt content de veure que hi ha iniciatives com les que expliques sobre la seguretat a les TIC per a la infància. M’he passat molts anys donant la tabarra als meus amics i amigues que eren pares que els “perills” d’internet no són els continguts que tu vulguis que el teu fill no vegi, sinó qüestions com les que treballen a Scratch. Molt bon post!
M'agradaLiked by 1 person
Moltes gràcies Marc !
M'agradaLiked by 1 person
Comparteixo els comentaris positius de companyes i companys i puc afegir que tinc netes i néts, encara infants, que ja estudien programació i robotització al marge del seu aprenentatge reglat. Les meves filles i fills, els seus pares, són també curosos en filtrar l’accés a continguts, tant a Internet com a programes televisius, vídeos i films.
Deixa’m dir que no deixa de xocar en la meva persona el recolzament d’aquesta forma de censura amb el rebuig de la censura del franquisme i d’aquella societat “mojigata”, que es basava en evitar l’accés a una informació de per se escadussera, que podés qüestionar el règim dictatorial en les seves múltiples expressions militars, religioses, etc. i la “moralina” sexual que perseguia, fins i tot, el petó en públic.
L’hipertext i la llibertat d’expressió han comportat un tsunami d’informació en el que la gent adulta conscienciada, neda en recerca d’illots fets de coneixements, documents, imatges i notícies contrastades. La resta són fake news, dades i coneixements “creatius” que són producte de distorsions per interessos espuris o de l’assalt de l’analfabetisme al poder.
En conseqüència, són víctimes propiciatòries els infants i la gent adulta immadura.
M'agradaLiked by 1 person
Totalment d’acord !!!
M'agradaM'agrada
Hola Carme,
Trobo molt interesant aquest projecte, sobre tot pel que es refereix a la integració i a la no discriminació per motius de gènere. Al món la boral, quan tens un problema informàtic sents o dius: “truca a l’informàtic” serà bo poder començar a dir també: “truca a la informàtica”. En fa molta il·lusió aquesta noticia i que la universitat de la qual formo part participi en aquest projectes.
Salutacions, un plaer lleguirte.
Pablo.
M'agradaLiked by 2 people
Si us serveix, aquí us parla un informàtic (tot i que fa tants anys que ho vaig ser que igual ja no compta), i certifico que el masclisme en els estudis tecnològics és ben present.
Molta feina a fer!!!
M'agradaLiked by 1 person
Jo puc certificar que a on trebalo, els informàtics són tots homes, i l’únic administratiu que els ajuda, és …. una noia ! Així estem.
M'agradaM'agrada
Moltes gràcies pel comentari.
M'agradaM'agrada
Molt interessant la teva aportació! No coneixia aquest programa. Crec que és un bon ús de la tecnologia, hem d’aprofitar els nostres coneixements per ajudar els nens i nenes a desenvolupar tant habilitats com capacitats cognitives.
Salutacions!
M'agradaLiked by 1 person
Moltes gràcies !
M'agradaM'agrada